Forum www.mwn.fora.pl Strona Główna www.mwn.fora.pl
MŁODZI W NOTARIACIE. Forum dla młodych prawników zainteresowanych rozwojem kariery zawodowej w notariacie.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Deregulacja
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mwn.fora.pl Strona Główna -> Zmiany w prawie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malkolm
Administrator



Dołączył: 17 Maj 2013
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 8:49, 10 Lip 2013    Temat postu:

Instytucja zastępcy notarialnego różni się od asesury (czas, forma, zasady powałania itd.) zmiana nastąpiła ze względów legislacyjnych - szczegóły można znaleźć w zapisach posiedzeń komisji.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mattwilon
Zastępca notariusza



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:04, 11 Lip 2013    Temat postu:

Maxym napisał:
Mam identyczne odczucia jak heming. Poza tym głupotą jest, że dla zastępcy notariusza wprowadzono nazewnictwo "zastępca notariusza" i nie pozostawiono samej nazwy asesor. Dlaczego zastępca notariusza po likwidacji obowiązkowej asesury nie może się nazywać asesor? Przecież ta nazwa jest rozpoznawana przez społeczeństwo, ludzie do tego jeszcze pamiętają asesurę sądową. Wiedzą, że taki asesor to jest ktoś. Natomiast "zastępca notarialny"? W prawie o notariacie wystarczyło zmienić jeden art o obowiązkowej asesurze... zamiast tego zafundowano niezły bałagan. Poza tym bardzo jestem ciekaw jak izby notarialne będą wyznaczały patronów. Czy jeśli aplikant wskaże danego notariusza to będą obowiązane jego zobowiązać do patronatu?? Czy notariusz będzie miał w ogóle coś do powiedzenia?


Zapoznaj się z ostatnim orzeczeniem TK dotyczącym aplikacji, choć nie wiem czy już jest uzasadnienie. TK wskazał, że samorząd ma określone prawem przywileje, ale także obowiązki, a poszczególny notariusz jako członek tego samorządu musi współdziałać przy ich wypełnianiu. Chcąc mieć prawo świadczyć usługi notarialne trzeba na siebie przyjąć także obowiązki, dlatego notariusz nie ma prawa odmówić objęcia aplikanta patronatem pozaetatowym. Jeśli komuś się to nie podoba może wystąpić z samorządu i zmienić zawód. Dla mnie jest to logiczne.

Dla funkcji zastępcy notariusza wprowadzono nazewnictwo (stanowisko) "zastępca notarialny" - tym to się różni, choć też uważam, że powinna zostać nazwa asesor, który działałby na zasadach dzisiejszego zastępcy notarialnego.
Jednak już niedługo asesorzy umrą śmiercią naturalną i zostaną już tylko zastępcy notarialni. Teraz mało który klient wiedział kim jest asesor, a odróżnić go od aplikanta nie potrafił niemal nikt.

Teraz nawet będzie to nieco jaśniejsze dla laików. Aplikant = uczeń. Zastępca notarialny = zastępca notariusza - osobo zastępująca notariusza. Coś na wzór zastępcy prokuratora w USA Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zuza
Aplikant



Dołączył: 29 Maj 2013
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 10:29, 12 Lip 2013    Temat postu:

Dzwoniłam do Ministerstwa i otrzymałam wiadomość, że jesli chcę, żeby objęła mnie ustawa deregulacyjna, to muszę wypowiedzieć umowę o pracę. Czyli nie mogę być asesorem do momentu powołania na notariusza. Poza tym, mimo, że nie kończę asesury, tylko bedę starać się o powołanie na nowych zasadach, to bedę miała wizytację aktów notarialnych, muszę przedłożyć opinie od notariuszy itd...., tak jakbym starała sie o powołanie po zakończeniu asesury. No to grzecznie zapytałam jak to jest, że ja będę miała wizytację aktów itd...., a innym wystarczy zdany egzamin. I tu padła odpowiedź, której się nie spodziewałam. Pani powiedziała, że nie do końca tak jest, bo osoby "tylko"po zdanym egzaminie będą miały trudności z udowodnieniem, że są odpowiednimi osobami do wykonywania zawodu notariusza!!!! I ręce mi opadły i szczęka też. W takim razie po co ta deregulacja?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Zuza dnia Pią 10:42, 12 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karo
Magister



Dołączył: 28 Maj 2013
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:14, 12 Lip 2013    Temat postu:

Bez przesadyzmu, a ciekawe jak muszą udowadniac kwalifikacje przechodzący z zawodu adwokata, radcy, prokuratora czy sędziego?Z tego co się orientuje w ogóle nie musieli.. Ja pochodzę z miasta 50 tysięcy ludności, 5 kancelarii - trzech notariuszy spadochronów z innych zawodów, 2 z PBN, nikogo po "normalnym" trybie aplikant-asesor...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zbyszek
Aplikant



Dołączył: 21 Maj 2013
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 14:51, 12 Lip 2013    Temat postu:

Chyba nie ma co panikować. To nie jakaś Pani decyduje, czy osoba po zdanym egzaminie notarialnym może zostać powołana na notariusza, czy nie. O tym decyduje art. 11 oraz 10 prawa o notariacie. Tym samym teza, iż będziemy musieli przeprowadzać dowód na nadawanie się na notariusza chyba jest nietrafiona.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malkolm
Administrator



Dołączył: 17 Maj 2013
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pią 16:44, 12 Lip 2013    Temat postu:

Też mi się wydaje, że Pani nie do końca wiedziała co mówi. W każdym aspekcie swojej wypowiedzi Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mattwilon
Zastępca notariusza



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:00, 12 Lip 2013    Temat postu:

Nie ma nic gorszego niż słuchać jakiejś Pani, która zapewne tworzyła na poczekaniu reguły, bo nie miała zielonego pojęcia jak odpowiedzieć na Twoje pytania.

Btw: Czy uzasadniacie wniosek o powołanie na notariusza? Ja raczej nie będę uzasadniał. Ograniczę się do jednego zdania i wymienię załączniki.
Swoją drogą przydałoby się poznać wykaz wymaganych dokumentów, bo ten dotyczący powołania po asesurze nie jest właściwy. To będzie raczej jakaś hybryda dokumentów z wniosku o powołanie na asesora i notariusza. Mam nadzieję, że MS opublikuje wykaz jeszcze przed wejściem w życie ustawy, bo zamierzam złożyć wniosek w dniu wejścia w życie. A jak nie to trzeba będzie składać w oparciu o ustawę, choć to trochę ryzykowne, bo z dotychczasowej praktyki widać, że MS żąda dokumentów, dla których podstawy prawnej ciężko szukać.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mattwilon dnia Pią 18:03, 12 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maxym
Rejent



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 20:48, 12 Lip 2013    Temat postu:

Zuza trochę mnie wystraszyła. Już nie chodzi o to, że jeśli każą wypowiadać umowy asesorskie to ta deregulacja jest o kant dupy (pół roku bez kasy, zakładając że od razu zacznie się zarabiać po powołaniu), ale najbardziej przeraża mnie fakt że w samym ministerstwie nie wiedzą co i jak....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
malkolm
Administrator



Dołączył: 17 Maj 2013
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kielce

PostWysłany: Sob 21:10, 13 Lip 2013    Temat postu:

mattwilon napisał:

Btw: Czy uzasadniacie wniosek o powołanie na notariusza? Ja raczej nie będę uzasadniał. Ograniczę się do jednego zdania i wymienię załączniki.
Swoją drogą przydałoby się poznać wykaz wymaganych dokumentów, bo ten dotyczący powołania po asesurze nie jest właściwy. To będzie raczej jakaś hybryda dokumentów z wniosku o powołanie na asesora i notariusza. Mam nadzieję, że MS opublikuje wykaz jeszcze przed wejściem w życie ustawy, bo zamierzam złożyć wniosek w dniu wejścia w życie. A jak nie to trzeba będzie składać w oparciu o ustawę, choć to trochę ryzykowne, bo z dotychczasowej praktyki widać, że MS żąda dokumentów, dla których podstawy prawnej ciężko szukać.


Myślę że można się ograniczyć do jednego zdania + prośba o pozytywne rozpatrzenie wniosku.
Myślę że nie ma szans na opublikowanie wykazu dokumentów przed wejściem w życie ustawy, ja tak myślę, że dam im ze dwa dni i złożę: wniosek, życiorys, formularz osobowy, uchwałę o zdanym egzaminie, odpis dyplomu, jakieś zdjęcia i potwierdzenie wpłaty, chyba tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mattwilon
Zastępca notariusza



Dołączył: 18 Maj 2013
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:07, 14 Lip 2013    Temat postu:

Znajomego w zeszłym roku wzywano do złożenia zaświadczenia z krk.

Czy konkretny lokal wskazujemy już we wniosku o powołanie?

Czy trzeba przedstawić jakiś tyt. prawny do tego lokalu? Słyszałem, że tyt. nie jest potrzebny, ale warto się upewnić.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mattwilon dnia Nie 23:10, 14 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heming
Student



Dołączył: 21 Maj 2013
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:53, 15 Lip 2013    Temat postu:

mattwilon napisał:
Znajomego w zeszłym roku wzywano do złożenia zaświadczenia z krk.

Czy konkretny lokal wskazujemy już we wniosku o powołanie?

Czy trzeba przedstawić jakiś tyt. prawny do tego lokalu? Słyszałem, że tyt. nie jest potrzebny, ale warto się upewnić.


We wniosku wskazujesz tylko miasto, lokal wynajmujesz dopiero przed wizytacją z RIN. Tak przynajmniej jest w mojej izbie.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez heming dnia Pon 13:18, 15 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wolf
Magister



Dołączył: 21 Maj 2013
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 15:56, 15 Lip 2013    Temat postu: Wizytacja RIN

Czy ktoś wie jak długo czeka się na wizytację RIN od złożenia wniosku o powołanie do MS?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heming
Student



Dołączył: 21 Maj 2013
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:36, 15 Lip 2013    Temat postu: Re: Wizytacja RIN

wolf napisał:
Czy ktoś wie jak długo czeka się na wizytację RIN od złożenia wniosku o powołanie do MS?


Rada ma 60 dni na sporządzenie opinii o kandydacie, licząc od dnia otrzymania odpowiedniego wniosku z MS. Muszą się więc zmieścić z tym czasie z lustracją lokalu i "castingiem", więc raczej się śpieszą. Do tej pory taka lustracja wypadała gdzieś między 2, a 4 miesiącem, licząc od dnia złożenia wniosku MS o powołanie, ale jeśli na MS spadnie lawina wniosków o powołanie, to pewnie ten okres się znacznie wydłuży.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maxym
Rejent



Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 163
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:34, 15 Lip 2013    Temat postu:

Według moich obserwacji po złożeniu wniosku MS wnioskuje do RIN w ciągu około 3-6 tygodni. RIN robi wizytacje lokalu po około 1-3 tygodniach (choć to pewnie zależy od izby) Od starszych kolegów wiem, że jak złożysz wniosek to w ciągu miesiąca powinno się mieć lokal. Procedura się przeciąga gdy RIN daje negatywa z lustracji. Wtedy MS przysyła lustratora z Sądu Apelacyjnego. Bardzo jestem ciekaw w jaki sposób będą lustrować osoby które zdały egzamin, a potem nie były asesorami lub zastępcami.

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
heming
Student



Dołączył: 21 Maj 2013
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 13:25, 16 Lip 2013    Temat postu:

Maxym napisał:
Bardzo jestem ciekaw w jaki sposób będą lustrować osoby które zdały egzamin, a potem nie były asesorami lub zastępcami.


Lokal to akurat najmniejszy problem. Kryzys jest, więc nawet w dużych miastach, w dobrych lokalizacjach, można za sensowne pieniądze wynająć coś przyzwoitego. Natomiast jak izby podejdą do kwestii braku doświadczenia niedoszłych asesorów, względnie doszłych, ale bez 2-letniego doświadczenia, to łatwo przewidzieć. Negat będzie negatem poganiał. :/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.mwn.fora.pl Strona Główna -> Zmiany w prawie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 3 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin